13. decembra 2019
Meniny má Lucia
DúbravkaMestská časťOsobnosti DúbravkyPodnikateľka Klaudia Valúšková

Podnikateľka Klaudia Valúšková

Osobnosť Dúbravky: „Dúbravka je mojim mostom k úspechu“, hovorí podnikateľka a konateľka holdingu „Auto Valušek“, Klaudia Valušková

Narodila sa v Bratislave na Bielom kríži. V súčasnosti žije v neďalekej Záhorskej Bystrici.. Pôvodne pracovala v zahraničnom obchode. Dnes pôsobí ako konateľka holdingu „Auto Valušek“ s nezanedbateľným ročným obratom so sídlom v Dúbravke.

- S podnikaním ste začínali v Dúbravke. Ako si na to spomínate?

S manželom sme si zobrali do nájmu maličký areál tzv. rýchloservis so 6 zamestnancami a nemodernou technológiou. Neskôr sme ho odkúpili aj so zásobami, ktoré boli nepredajné. Na kúpu sme peniaze nemali, a tak sme doviezli 22 ton oleja a z jeho výnosu po predaji sme mohli potom tento malý podnik kúpiť. Neskôr sme zašli k výrobcovi Škoda Mladá Boleslav a požiadali sme o licenciu na predaj vozidiel. Nechceli nám ju dať s odôvodnením, že sme v starom roku nepredali žiadne auto (bol december), preto pre ďalší rok nie sme zaradení medzi dealerov. Poradili sme si. Doviezli sme 2 autobusy klientov do výroby, predali sme im autá priamo tam a licenciu na ďalší rok sme získali. Rok bol úspešný, a tak sme si zobrali úver a postavili autosalón. Vtedy nás žiaľ zastihla krutá realita - nevyliečiteľná choroba môjho manžela. Všetko, čo som sa mohla za tak krátke obdobie jeho života ešte naučiť, som sa naučila. Bol to však iba začiatok. Len vďaka ľudom, ktorí mi predpovedali bankrot som sa tak správne nabudila, postavila som Autodom – druhý autosalón, autoškolu, banku, školiace stredisko, sídlo pre poisťovňu Investícia riadna, ktorá nás dostala takmer do kolien, lebo v tom čase som si ešte nevedela detailnejšie vyrátať komplexne výhody, nevýhody a riziká a tým návratnosť pôžičky a celkové dofinancovanie. Priznám sa, že vtedy to bola skôr intuícia – myšlienka, za ktorou som však dôsledne kráčala.

- Ako ste sa dokázali obracať doma v rodine a v zamestnaní?

Moji chlapci už boli dospelí a dcérka so mnou chodila do práce a pripravovala si tam úlohy. Bola a dodnes je veľmi šikovná a samostatná. Pracovala som minimálne 12 hod denne. Pripravovala som obchody, kontrolovala stav firmy, účty. Študovala zákony, sledovala výkazníctvo, dohliadala na rentabilitu firmy. Naučila som sa čítať projekty, radila sa a menila technológiu vo firme a pripravovala nové projekty a programy. Snažila som si vybudovať rešpekt a úctu tak, aby sa moja vízia stala majákom aj pre mojich zamestnancov Budovali sme si vzájomnú dôveru, hľadali sme cesty k sebe, nachádzali mosty porozumenia a vzájomnej úcty.

- Čo Vám najviac pomohlo pri rozvíjaní Vašej firmy? Štúdium, znalosť ľudí, nezdolná chuť presadiť sa a dokázať si, že na to máte ?

Najviac mi snáď pomohlo vžiť sa do úlohy klienta a podľa jeho predstav aj potrieb realizovať naše programy. Samozrejme, že súčasťou bolo sústavné vzdelávanie a štúdium s prísunom informácií z tejto oblasti. To bolo, je a bude vždy čiastočným úspechom každej firmy.

- Čo prináša podnikanie? Je to radosť z toho, čo človek dokáže sebe i okoliu, alebo je to pragmatický úspech, ktorý prináša po úmornej práci, drine aj sladké plody?

Prináša mi uspokojenie, pretože reálne vidím za sebou a kolektívom naozaj kus poctivej práce. Je to možnosť pretaviť svoje predstavy a myšlienky do reality. Musím však dodať, že bez poctivej a úprimne povedané úmornej driny niet úspechu. Ak niekto tvrdí opak – buď riskuje a vychádza mu to ako hazardnému hráčovi alebo zavádza.

- Ako vnímate Dúbravku ? Ako sa Vám v nej podniká ?

Dúbravku mám rada. Tu som začínala podnikať s manželom, tu som sa učila pracovať s ľuďmi hľadala a nachádzala spriaznené duše. Keďže som tu 18 rokov, môžem povedať, že sa rýchlo rozvíja a zveľaďuje. To ma povzbudzuje a veľmi teší.

- Zamestnávate ľudí, do miestnej pokladnice prinášate dane, ktoré môžu napomôcť infraštruktúre. Kde vidíte možnosti, aby sa život v Dúbravke stal lepším?

Náš holding dnes zamestnáva cca 150 pracovníkov, z toho v Dúbravke pracuje asi tretina. Sídla všetkých spoločnosti sú však uvádzané na adrese v Dúbravke, takže časť odvodov a daní sa určite dostane i do Dúbravky. Tento kľúč rozpočtu však nepoznám.

- Investujete do školení, máte ambíciu vzdelávať. Nechcete sa podieľať na príprave seminára pre mladých začínajúcich podnikateľov tu v Dúbravke a blízkom okolí ?

Systémovo investujeme do vzdelávania ako aj benefitov pre zamestnancov, pretože si plne uvedomujeme, že musí byť spokojný nielen náš zákazník – pán klient – ale aj náš pracovník. Je to rovnica symbiózy, ktorej výslednicou je obojstranná spokojnosť. Veľmi si želám, aby obe strany boli šťastné. Vzdelanie je investícia, ktorá – a o tom som presvedčená, je tým najproduktívnejším vkladom do budúcnosti. Mojou ambíciou je pomôcť začínajúcim alebo iba s myšlienkou sa pohrávajúcim mladým ľudom, ktorí sa chcú živiť neraz tvrdým chlebíkom podnikateľa pri ich štarte do podnikateľských sfér. A to najmú radami mojich vážených a skúsených spolupracovníkov. Tu chcem aj ja prispieť – aj keď to možno znie fabulovane – k rozvoju nášho pekného Slovenska.

- Máte školiace stredisko. Čím sa najmú zapodieva a koľko ľudí ste za ostatné roky vyškolili ?

Vytvárame na pracoviskách tzv. dvojičky zamestnancov, dôležitosť prikladám zastupiteľnosti, nápadom a kreativite. Vyškolili sme desiatky mladých ľudí, dodnes okrem odborný školení absolvujú jazykové kurzy, ktoré sú dnes myslím najaktuálnejšie, lebo i my už máme zahraničnú klientelu, s ktorou načim komunikovať v ich rodnom jazyku.

- Čo by ste zmenili na odbornom vzdelávaní ?

Aby školy pripravovali takých absolventov, ktorých absorbuje prax a nie úrady práce. Aby spoločnosť deťom už na druhom stupni venovala primeraný čas na to, aby sa vedeli sami rozhodnúť, kam ich srdiečko ťahá a zhodnotiť možnosti a k tomu adekvátne aj vlastné schopnosti. Podstatná väčšina z nich sú náležite i zručné a technicky zdatné. Nielen mňa udivuje ich počítačová gramotnosť a šikovnosť. Vnímam, že je nevyhnutné investovať do vzdelania, školstva ako celku – pretože tam je najvyššia investičná návratnosť. Som presvedčená, že si to uvedomuje s plnou naliehavosťou celá politická elita národa a národností, žijúcich na Slovensku.

- Akou podnikateľskou stratégiou sa riadite ? Je možno prezradiť Vašu obchodnú stratégiu ?

V tejto oblasti je veľké konkurenčné prostredie. Presadiť sa dá iba kvalitou práce celého kolektívu a samozrejme ponúkaným sortimentom tak vozidiel – ako aj celou škálou služieb spojených s prevádzkovaním vozidiel. V podnikaní ako aj v súkromnom živote musí platiť tzv. panské slovo. Čo sľúbim, to aj splním. V slovenskom podnikateľskom prostredí je treba naprávať pošramotenú povesť podnikateľov, ktorí nedržia slovo, nedodržujú zmluvy. Skrátka aby podnikatelia boli aj etalónom etiky. A navyše – ako žena sa viem podeliť so svojimi spolupracovníkmi o úspech – a to nielen verbálne.

- Ste jedinou ženou medzi auto-predajcami a dokonca aj podpredsedníčkou Cechu predajcov a autoservisov na Slovensku. Muži Vás teda akceptujú ?

Zvykli si aj keď to pre nich nebolo najjednoduchšie Myslím si, že ma to však stojí oveľa viac energie, ako v inom odvetví. Muži vám neodpustia nič a gavaliermi prestanú byť vtedy, keď ide do tuhého. V biznise je to zvyčajne na dennom poriadku.

- Podľa Vášho názoru zmenil zákazník ?

Zmenila ho doba, ktorú žijeme. Má prehľad, naštuduje si čo potrebuje a u nášho predajcu si to verifikuje. Predajca teda musí vedieť o vozidle takmer všetko, navyše musí vedieť poradiť, ale nesmie manipulovať. Želáme si, aby sa k nám spokojní zákazníci vrátili kedykoľvek.

- Peniaze občas stoja priveľa. Koľko Vás stáli Vaše peniaze ?

Kto zvažuje, ten vyhráva v lotérii života. Ale vážne – určite nepostačujú očakávania, za úspechmi je aj veľa sklamaní a neprespatých nocí. Ženy však majú jednu dobrú vlastnosť – idú do vopred vyrátanej príležitosti a málokedy do rizika iba tak – či sa to stane podľa optimistickej predstavy.

- Investujete teda po zrelej úvahe ?

Vždy si dám poradiť – aj keď za rozhodnutie musí niekto brať zodpovednosť. Raz som sa totiž už popálila. Keďže som konateľkou holdingu – za strategickým rozhodnutím musí byť vždy zrelá úvaha. Investujem najmä do svojich spolupracovníkov. Podporujem sociálne programy, školenia pre nich, naštartovala som vernostný program, ktorý je obojstranne prospešný. Pre mňa sú dôležití všetci naši zamestnanci – vážim si ich prácu, pretože každá práca má svoju vážnosť.

- Akou cestou života sa vybrali Vaše 3 deti ? A ako sa to dá všetko stihnúť ?

Naučila som ich tvrdo na sebe pracovať. Nič nemajú zadarmo. Sú rovnako zapriahnuté do povinností ako aj ja. Dostali vzdelanie a ostatné je v ich rukách. Nie moju, ale ich prácu si budú vážiť.

- Vraví sa, že človek nemá priateľov. Má ho iba jeho úspech. Akých máte priateľov ?

Známy český pán herec a glosátor Jan Werich povedal, že priateľstvo je súčasťou ľudského šťastia. Riadim sa podľa neho – ale priateľov si vyberám.

- A ako relaxujete ?

Veľmi rada mám prírodu, preto využívam voľný čas na turistiku, cykloturistiku. Dôverne poznám nielen dúbravské hory – ale rada spoznávam nádherné zákutia slovenskej prírody.

- Aké je Vaše posolstvo pre Vaše deti a pre Vašich blízkych ?

Želala som si a naďalej si to želám, aby ľudia vo všeobecnosti nevstupovali do života prihrbení. Mali by sa vystrieť tak vysoko, ako len môžu a na tak dlho – až pokým nenarazia. Som žena a želám to prirodzene predovšetkým ženám, pretože muži v podnikaní stále hrajú presilovku. Veľa žien má však dostatok sebavedomia, nesmú však váhať. Viem, že na to mnohé majú.


Klaudia Valušková

  • vek: 56 rokov
  • ekonomické vzdelanie
  • konateľka a majiteľka spoločností holding Auto Valušek
  • matka 3 detí
  • podpredsedníčka slovenského Cechu predajcov a autoservisov

Získané ocenenia:

  • servis roka
  • finalistka súťaže Podnikateľ roka 2006 - špeciálna ocenenie poroty
  • finalista - podnikateľka roka
  • ocenenie MPSVaR - zamestnávateľ ústretový rodine
  • SOPK - prezident SR - vyznamenia za etické principy v podnikaní
  • Ekonomický klub - osobnosť roka
  • najlepší predajca SR
  • za ostatných 5 rokov pravidelné umiestnenie v prvej desiatke firiem všetkých značiek predajcov na Slovensku


Dúbravská televízia

Videozáznamy

Videozáznamy MZ nakrúcané DTV.

dubravska.televizia@internet.sk       

Dúbravská televízia, spol. s r.o., Saratovská 2/A, 841 02  Bratislava

Dúbravské noviny