29. apríla 2024
Meniny má Lea
DúbravkaMestská časťNovinky MČRozhovor s Tiborom Schlosserom

Rozhovor s Tiborom Schlosserom

Dopravný inžinier: V Bratislave stojíte na križovatke, aj keď je prázdna

Električka do Devínskej je reálnejšia než na Vajnory vraví odchádzajúci hlavný dopravný inžinier Bratislavy TIBOR SCHLOSSER. Opýtali sme sa ho, prečo semafory v Dúbravke skôr neslúžia, ako slúžia.

Obyvatelia Dúbravky sa v súvislosti s modernizáciou električkovej trate sťažujú na nastavenie semaforov. Stále to len testujete?

„Svetelná signalizácia v Bratislave je špecifická v tom, že väčšina križovatiek nemá dynamické riadenie, ako je to na križovatkách v iných európskych mestách.“

Čo znamená dynamické riadenie?

„Dynamické riadenie je také riadenie, pri ktorom máte na vstupoch do križovatky v jazdných pruhoch ako aj na trati električiek špeciálne detektory, ktoré merajú počet vozidiel, príjazd vozidiel a na základe toho si definujú signálny plán a dĺžku zelenej. Križovatka si sama vyhodnocuje intenzitu dopravy, zaťaženie a podľa toho priraďuje dĺžku zelených. Je mi to ľúto, no v Bratislave sa komplexne rozvoju riadenia dopravy v tejto súvislosti skoro dvadsať rokov nič nerobilo.“

Ako by to teda malo fungovať?

„Inteligentné križovatky fungujú na základe intenzity dopravy prichádzajúcej ku križovatkám. Vidíte to v Bratislave aj v centre, prídete na križovatku v nedeľu, stojíte, hoci je križovatka prázdna. Naše radiče sú staré, nedajú sa už opraviť a majú pevné programy. Moderné systémy sú také, že prídete ku križovatke a tá vám automaticky podľa dopravnej situácie pridelí zelenú. V Dúbravke však prvýkrát skúšame koordináciu medzi dynamicky riadenými križovatkami, každá križovatka má z vedľajších smerov inú intenzitu dopravy. Križovatka sleduje aj priority v riadení dopravy a my také máme zadefinované. Hlavnou prioritou je preferencia električkovej dopravy. Filozofia mesta je taká, že chceme, aby ľudia nejazdili zbytočne autami, ale aby presadali a využívali MHD. Tú budeme preferovať. Skvalitnenie dopravy na území mesta musí ísť pomocou verejnej dopravy.“

Menili ste už svetelnú signalizáciu v Bratislave na dynamicky riadenú?

„Napríklad na Vajnorskej radiále od Tomášikovej po Bajkalskú, tam sú svetelne riadené križovatky, ktoré vznikli kvôli obchodnému centru, a v tomto prípade sa zmenili len signálne plány, aby zbytočne nemuseli električky stáť na každej z nich. Zmenou a ani nie dynamikou ušetríte na krátkom šesťstometrovom úseku dva a pol minúty. V Dúbravke chceme dodržať absolútnu preferenciu električiek, no nie je to šesťsto metrov, ale 2,4 kilometra. Sú tu aj samostatne riadené pešie prechody. Bude sa to tvoriť ťažšie.“

Kedy asi budú semafory v Dúbravke nastavené, kedy skončí testovanie?

„Na to, aby ste to vedeli štatisticky vyhodnotiť, potrebujeme aspoň sto až dvesto prejazdov električiek. Prvé výsledky by mali byť v prevádzke začiatkom februára“

Prečo mesto osádzalo nový semafor pri OC Saratov a nie na konečnej električiek Pri Kríži?

„Projekt modernizácie je veľmi starý, vznikal pred piatimi či šiestimi rokmi z iniciatívy Dopravného podniku, keďže vedeli, že životnosť električkovej trate končí, dali vypracovať projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu a my sme potom dopracovali modernizačné prvky. Dokumentácia bola na pripomienkovanie aj v mestskej časti Dúbravka, aj sa kolegovia vyjadrovali, ale nepožadovali napríklad zrušenie signalizácie pri OC Saratov. Najviac som prekvapený, že mesto nežiadalo svetelnú križovatku Pri kríži na obratisku a súhlasilo s tým aj bývalé vedenie Dúbravky.“

Dá sa to teraz ešte zmeniť?

„Teraz už len môžete trpezlivo žiadať mesto, že žiadate svetelne riadenú križovatku, mesto si ju musí dať do rozpočtu, čo stojí okolo sto alebo 150-tisíc eur.“

Zrušil sa aj prechod pri Todose a otáčanie na Alexyho, ľudia to kritizujú. Prečo prišlo k zrušeniu?

„Priecestie cez električkovú trať sa zrušil na základe požiadavky Krajského dopravného inšpektorátu z dôvodu bezpečnosti.“

Mesto plánuje pokračovať v modernizácii električkovej radiály, ako ďaleko je modernizácia v Karlovej Vsi?

„Plánujeme robiť úsek od Hanulovej až po tunel. Chystáme rokovanie s projektantmi, tí už robia štúdiu realizovateľnosti. Vo februári zvoláme prvé rokovanie, kde budeme rokovať nad dokumentáciou na územné rozhodnutie. Súčasťou modernizácie by mal byť aj podchod pri bývalom Skleníku, kde by mala byť prestupová zastávka električka – autobus.“

Modernizácia sa má robiť opäť z fondov, čiže to je asi ďaleká budúcnosť?

„Ani nie, do konca roka musíme mať územné rozhodnutie, v roku 2016 stavebné povolenie a vysúťaženie dodávateľa, v rokoch 2017 a 2018 to budeme realizovať.“

Obyvatelia upozorňujú aj na nové prístrešky zastávok, prší do nich.

„Je to nedorobok a rieši sa to so zhotoviteľom. Malo by to byť odstránené.“

Hovorí sa aj o električke do Borov v Devínskej alebo do Vajnôr. Ktorý projekt je reálny?

„Koncepcia rozvoja MHD schválená mestským zastupiteľstvom, hovorí o električke do roku 2025 buď na Vajnory alebo na Bory. Pri Boroch už máme v územnom pláne električku nakreslenú až do Devínskej Novej Vsi, máme ju tak územne situovanú, čiže projekt by mohol byť reálnejší.“


« Späť

Dúbravská televízia

Videozáznamy

Videozáznamy MZ nakrúcané DTV.

dubravska.televizia@internet.sk       

Dúbravská televízia, spol. s r.o., Saratovská 2/A, 841 02  Bratislava

Dúbravské noviny